Vitaalkunst

Tips en informatie voor een creatief en energiek leven zonder stress

5 Tips die je rust en ruimte brengen

Een reactie plaatsen

Eerst nog even de was opvouwen, mijn e-mail bekijken, en oh ja, de afwas staat er ook nog en de planten moeten nog water hebben, en… en…en… Ken je dat? Dat je eigenlijk van plan was om eens lekker te ontspannen, een boek te gaan lezen of te gaan tekenen, maar het komt er gewoon niet van, omdat er allerlei dingen zijn die eerst nog ‘moeten’.

We zijn zo gewend om alsmaar met dingen buiten onszelf bezig te zijn, dat het opzoeken van rust en aandacht voor onszelf bijna niet meer lukt in de dagelijkse drukte. Dat is heel erg jammer, want even pauze nemen, iets ontspannends doen is van cruciaal belang voor je gezondheid. Alsmaar doorgaan en bezig zijn leidt op den duur tot overspanning, chronische stress en kan allerlei aandoeningen veroorzaken.

Het meest ideaal is het als je in een soort flow kunt leven. Dan gaat alles heel gemakkelijk en vanzelf en kost het geen enkele moeite. Inspanning en ontspanning wisselen elkaar dan op een natuurlijke manier af. Uiteraard noem ik dit niet voor niets ideaal, want 100% haalbaar is dat denk ik niet. Wel kun je proberen om er steeds dichter bij in de buurt te komen. Maar hoe doe je dat dan?

Wij mensen zijn gezegend met een geweldige mentale kracht en die kan zo sterk zijn dat je voortdurend over allerlei grenzen heen gaat. Ik heb er zelf ook één (een hele sterke). Gelukkig ben ik me er steeds meer van bewust dat die kracht er is en dat er een uitputtende en afbrekende werking vanuit gaat als ik er zelf geen sturing aan geef.

Vaak gebruiken we deze kracht om voor onszelf goed te praten dat we dingen doen die ons in wezen te veel energie kosten en daardoor uitputten; bijvoorbeeld:
• “Er moet een deadline gehaald worden.”
• “Als ík het niet doe, dan gebeurt het niet.”
• “Als ik deze vijf of tien dingen eerst doe, dan komt er ruimte en rust.”
• “Het is nu erg druk, maar als deze periode afgelopen is, dan heb ik weer meer vrijheid.”
Als je dan vervolgens gaat kijken of er na het halen van de deadline of het doen van de vijf klussen werkelijk meer ruimte en rust komt, dan is dat maar zelden het geval. De drukte en de stress gaan gewoon door, omdat er weer een nieuwe deadline en weer nieuwe klussen zijn.

Wachten tot het beter wordt is dus geen oplossing. En geloof me, ik heb al deze zogenaamde redenen ook vaak voor mezelf gebruikt, voordat ik ontdekte dat het eigenlijk smoezen zijn.

Wat er werkelijk nodig is, is het inzetten van je mentale kracht om juist die dingen te doen, die je rust en ruimte brengen. Ik geef je een aantal tips die mij hierbij helpen.

  1. Maak een afspraak met jezelf om bijvoorbeeld eens per week een ochtend of een avond niets te plannen en ontspannende dingen te doen waar je op dat moment zin in hebt.
  2. Als je denkt ‘ik zou eigenlijk iedere dag of week… willen doen’. Stel dat dan niet uit tot een moment dat je denkt dat je agenda rustiger wordt, maar doe het nu. Maak die wandeling iedere dag of pak je tekenpapier en ga om de dag een schets maken van die mooie plant.
  3. Begin met iets kleins om meer rust in je dag te brengen. Bijvoorbeeld door vanaf nu iedere dag om 10.00 uur een kwartier pauze te nemen en echt even weg te stappen van je bezigheden.
  4. Als je graag wilt tekenen, schrijven of iets anders creatiefs wilt gaan doen, is het fijn om een eigen plek in je huis te hebben, waar je spullen kunt laten liggen. Maak die plek. Het kan een klein bureautje in de woonkamer zijn of een kamer elders in je huis die je nu voor iets anders gebruikt. Wees creatief en denk niet dat je je hele huis ervoor hoeft te verbouwen.
  5. Bij veel klusjes kun je jezelf de vraag stellen ‘Moet ik dit per se nu doen of kan ik het ook later vandaag of deze week doen?’ Het opsparen van een aantal kleine klusjes en die dan achter elkaar afwerken kost je vaak minder tijd en minder energie.

Tenslotte nog dit: veel mensen zijn ook een beetje bang voor rust en stilte. Ze worden er onrustig van en gaan dan maar weer iets doen om die onrust kwijt te raken. Daardoor kom je weer in de spiraal van steeds meer en steeds drukker terecht.
Juist op het moment, dat je die onrust voelt, heb je je mentale kracht nodig om door te onrust heen te gaan naar de werkelijke ontspanning. Laat de onrust maar toe en ervaar wat het met je doet. Pas als je daar met aandacht bij bent, kun je echt tot rust komen en een evenwicht tussen inspanning en ontspanning vinden.

Ik ben benieuwd wat jij doet om meer rust of ontspanning in je dag in te bouwen. Deel je het op mijn weblog?

Advertenties

Auteur: vitaalkunst

Ik ben kunstzinnig therapeut in Wageningen. Ik help mensen door middel van tekenen, schilderen en boetseren aan meer energie en minder stress. Dit doe ik in workshops en cursussen en via individuele begeleiding.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s