Vitaalkunst

Tips en informatie voor een creatief en energiek leven zonder stress


Een reactie plaatsen

5 Tips om je energie te vergroten (3/7)

In dit derde deel van de serie artikelen over het creëren van een creatief en energiek leven zonder stress is het onderwerp het vergroten van je energie. Na het constateren dat je een verandering of nieuwe groei in je leven nodig hebt en het leggen van de eerste basis daarvoor, is het tijd om gericht te werken aan je energievoorziening. Dit is een flinke stap in de nieuwe richting.

Ik vergelijk het graag met een zaadje in een vruchtbare bodem, dat na een poosje gaat ontkiemen en voorzichtig begint te groeien en te ontwikkelen tot een nieuwe plant. Onder de juiste omstandigheden en met voldoende warmte, water en voeding, zal er daadwerkelijk een gezonde en vitale plant ontstaan. Het begint teer en klein en naarmate de tijd vordert, wordt de plant steeds steviger en krachtiger.

Zo werkt het met je energievoorziening of vitaliteit als mens ook. Als je eerst een goede basis hebt gelegd, kun je je energieniveau gaan verhogen. Of zo je wilt, je conditie op fysiek, emotioneel en mentaal niveau verbeteren. Door ook hier de juiste omstandigheden en voeding te creëren, zal je als mens gaan groeien, je gezondheid zal verbeteren en je zult je fitter of vitaler gaan voelen.

Zoals je misschien al merkt aan de manier waarop ik erover praat, is het verbeteren van je vitaliteit een kwestie van veel tijd. Belangrijk is om zo nu en dan over een wat langere periode (weken, maanden) terug te kijken en te zien wat er veranderd is aan je vitaliteit. Na één of twee dagen oefenen merk je nog niet dat er iets verandert aan je conditie of je situatie. Je kunt wel spierpijn hebben (ook emotioneel of mentaal), maar werkelijk voelen dat je meer aankunt of dat er substantiële veranderingen hebben plaatsgevonden, is pas over een langere periode mogelijk.

Hoe kun je nu concreet werken aan meer energie? Ik geef je 5 tips die je hierbij kunt gebruiken.

  1. Inventariseer voor jezelf welke dingen je energie geven en welke je te veel energie kosten.
    Zorg dat je minimaal iedere week een activiteit doet die je energie geeft of liever nog iedere dag iets kleins, zoals een vormtekenoefening. Kijk met welke van je energievreters je kunt stoppen op korte termijn. Door deze twee kleine veranderingen werk je al op 2 manieren positief aan je energie.
  2. Kijk eerlijk naar je agenda en zorg dat je voldoende vrije tijd zonder plannen hebt. Er zijn heel veel leuke dingen in het leven en we willen het liefst niets missen. Maar als je er even over nadenkt, dan kun je niet anders dan constateren dat je meer mist dan wat je kunt meemaken ;-))
    Je hebt er meer aan om minder activiteiten ten volle te beleven en er energie van te krijgen, dan alles maar te doen wat er voorbij komt ‘omdat het zo leuk is’. Daar wordt je doodmoe en gestrest van en op den duur kun je er ook niet meer van genieten.
  3. Als je met oefeningen aan je energie wilt werken, begin dan bij iets gemakkelijks of bij iets dat je heel graag wilt. Iets dat je graag wilt of dat eenvoudig in je leven is in te passen werkt motiverend en dat zul je langer volhouden dan ingewikkelde oefeningen of iets waar je eigenlijk geen zin in hebt of het nut niet van inziet.
  4. Spreek je creativiteit aan. Creatieve activiteiten geven enorm veel energie, zolang het gaat om het aanspreken van je creativiteit en niet om het maken van een mooi kunstwerk. Kunstzinnige therapie is een manier om op een eenvoudige manier je creatieve bron weer te leren kennen en te ontdekken hoeveel kracht en energie daar vanuit gaat.
  5. Doe het op een manier die jou aanspreekt. Werken aan je conditie, zowel fysiek als mentaal, en daar resultaat mee halen, kan alleen als je het doet op een manier die jou aanspreekt.
    Zelf heb ik bijvoorbeeld in een reïntegratietraject NIET gekozen voor het advies van de bedrijfsarts om naar een psycholoog en een sportschool te gaan, maar ik heb met kunstzinnige therapie en volksdansen mijn mentale en fysieke conditie verbeterd. Dat waren activiteiten waar ik mij prettig bij voelde en waar ik ook zelf aan kon afmeten hoe goed het met me ging en wat er verbeterde.

Ik zou zeggen, doe je voordeel met de tips en begin vandaag!

Advertenties


1 reactie

Een nieuw fundament leggen (2/7)

Dit is het tweede deel van de serie van 7 artikelen over het creëren van een creatief en energiek leven zonder stress.

In het vorige artikel heb ik geschreven over de eerste stap in dit proces, het stilstaan bij jezelf. Het resultaat van die eerste stap is dat je wakker wordt voor de noodzaak tot verandering, al of niet gedwongen door je lijf. En het tweede belangrijke resultaat is dat je in kaart hebt gebracht hoe je situatie nu is en hebt besloten welk pad je wilt gaan bewandelen naar minder stress en meer energie.

In de volgende fase ga je werken aan het leggen van een stevig fundament, een vruchtbare bodem onder je energievoorziening. Dit aspect is van cruciaal belang in het hele proces. Je kunt deze fase vergelijken met het bewerken van de aarde voordat je gaat zaaien. Alleen in een vruchtbare, luchtige bodem kunnen nieuwe planten zich goed ontwikkelen en kan er iets nieuws ontstaan.

Het fundament bestaat uit een fit lichaam en een mentale instelling die ervoor zorgt dat je met de stroom meebeweegt en je daardoor veel ontspanning brengt.

Onze gezondheid is de basis van ons bestaan, wordt vaak gezegd. En dat is ontzettend waar. Het lijkt misschien een open deur, maar als je zoals ik hebt ervaren hoe het is om niet fit te zijn, dan weet je dat dit zo is. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat er zoveel mensen zijn, die hun gezondheid gewoon laten versloffen en daardoor ziek worden. Ons lichaam is het huis waar we in wonen op deze aarde en ik vind dat het je plicht is om daar goed voor te zorgen.

Gezond eten, voldoende bewegen en die dingen doen, die goed voelen voor jouw lijf, zijn wat mij betreft hele vanzelfsprekende dingen. Win bijvoorbeeld advies in bij een natuurvoedingskundige als je zelf niet zo goed weet of je wel gezond eet. Of ga fietsen naar je werk of naar het station en naar de school van de kinderen, zodat je beweging in je dagelijkse dingen inbouwt. Dan kost het ook geen moeite om het vol te houden. Uiteindelijk ben jij zelf verantwoordelijk voor je lijf en wat je daarmee doet.

En als je dan toch ziek wordt, uitgeblust of opgebrand raakt, dan is je lijf het eerste waar je naar moet kijken. Wat kun je zelf doen om te zorgen dat het weer beter gaat met je lichaam? Natuurlijk hangt het van jouw situatie af of het realistisch is om te verwachten dat je je oude energieniveau weer terug kunt krijgen. Bij sommige ziektes kan dat nu eenmaal niet. Maar ik ben ervan overtuigd, dat er vaak wel mogelijkheden zijn om verbeteringen aan te brengen. Dat je je energie een stukje op kunt krikken of extra positiviteit in je leven te brengen door dingen te doen waar je blij van wordt. Ook dat geeft energie. Als je dat niet alleen kunt, zoek dan hulp.

We zijn allemaal mensen met een lichaam en een geest en dat betekent dat je er met alleen aandacht voor je lichaam niet komt. Je mentale gezondheid is minstens zo belangrijk. Met je denken of je geest, of hoe je het ook noemt, kun je ontzettend veel sturen, regelen en bepalen. Zoveel zelfs, dat je de signalen van je lichaam, zoals vermoeidheid of spanning in je schouders, kunt negeren. Voor een keer is dat niet erg, maar als je dat langere tijd achter elkaar doet, dan kun je bijvoorbeeld burn-out raken.

Om goed naar je lichaam te kunnen luisteren, heb je aandacht en ontspanning nodig. Als je eenmaal op een voortrazende trein van ‘druk, druk, druk’ zit, is het niet zo gemakkelijk remmen en is er veel te veel mentaal lawaai om te kunnen luisteren. Maar als je dan ’s avonds in stilte op de bank zit, dan zijn de boodschappen van je lichaam veel beter te horen. En dan is het zaak om daarnaar te handelen.

Aandacht voor dat wat er nu is en ontspanning kun je oefenen. Dat kan op allerlei manieren. Zoek naar een manier die bij jou past: kunstzinnige oefeningen, yoga, meditatie, mindfullness, enzovoorts. Als je in staat bent om meer aandacht en ontspanning in je leven in te bouwen, dan kom je langzamerhand in een situatie waarin je meer met de stroom meebeweegt. Dan wordt het handelen naar signalen van je lichaam heel logisch en wil je ook goed voor jezelf zorgen, omdat je voelt dat dat goed is.

Alleen met voldoende go-with-the-flow kun je een leven zonder stress opbouwen. Stel je maar eens voor hoe het is om met een kano een riviertje af te varen, waarbij je met de stroom meegaat. Af en toe een beetje bijsturen, meer is niet nodig. Hoe heerlijk ontspannen gaat dat? En stel je daarna voor hoe het is om tegen de stroom in te moeten varen naar je bestemming, terwijl je weet dat er achter je een waterval is. Wat geeft jou de meeste spanning en stress?