Vitaalkunst

Tips en informatie voor een creatief en energiek leven zonder stress


3 reacties

Stilstaan bij jezelf (1/7)

Zoals beloofd begin ik vandaag met een serie artikelen, die wat dieper ingaan op de 7 stappen naar een creatief en energiek leven zonder stress.

Eerst wil ik je wat uitgebreider beschrijven wat ik versta onder een creatief en energiek leven zonder stress. Als ik het heb over energiek, dan betekent dat dat je de dingen die je graag wilt doen, ook kunt doen. Dat je er voldoende energie voor hebt, dat je er energie van krijgt en dat je daarna niet dagen of uren gevloerd op de bank ligt. De hoeveelheid activiteiten die voor jou bij een energiek leven hoort, kan voor een ander te veel of te weinig zijn. Energiek heeft dus een hele persoonlijke invulling.

Een creatief leven betekent dat je in staat bent om je eigen bron van ideeën, mogelijkheden en vernieuwing aan te spreken. Dat je niet alles maar blijft doen zoals je het altijd al hebt gedaan, ook als dat niet meer goed voelt. Dat je in staat bent om oplossingen te creëren voor hobbels en problemen, die je op je weg tegenkomt. En uiteraard ook dat je iets kunstzinnigs in je leven hebt ingebouwd, want juist daarmee is die bron binnen handbereik. Dat kan zijn tekenen en schilderen, maar ook musiceren, hout bewerken, borduren, tuinieren, enzovoorts.

En met een leven zonder stress bedoel ik een leven zonder chronische stress of spanning. Een beetje gezonde spanning als je iets gaat doen wat nieuw of een beetje eng is, dat is prima. Dan ben je alert en wakker. Als de stress zich maar niet gaat opstapelen of vastzetten in je lijf, want dat kan op den duur tot problemen en ziekte leiden.

De eerste fase op weg naar zo’n leven is begint met een stap van wakker worden. Wakker worden voor de situatie waar je nu in zit en je realiseren dat het zo niet meer gaat of dat je het anders wilt. Deze stap kan heel rauw op je dak vallen als bijvoorbeeld je lijf op een gegeven moment protesteert en ‘stop’ zegt. Dan kun je niet anders dan stoppen en stilstaan. Maar het kan ook een meer mentaal proces zijn, waarbij je zelf denkt ‘ik voel me niet meer happy of te moe of te gespannen en daar wil ik iets aan doen’.

Als je het besluit hebt genomen dat je met jezelf aan de slag wilt, dan begint een proces van zoeken. Een bezoek aan de huisarts is aan te raden, omdat je dan eerst fysieke oorzaken, zoals een onderliggende ziekte kunt uitsluiten of juist een diagnose krijgt, zodat je daar mee aan de slag kunt.

Na het wakker worden komt het uitademen. Je bent – indien nodig – bij de huisarts geweest, hebt nu misschien een beeld van wat er aan de hand is en je hebt besloten dat je met jezelf aan de slag wilt. Prima. Dan is het goed om dit eerst eens te laten bezinken en je besluit te accepteren. Zeker als je uit een over-gestreste situatie komt, dan is het goed om die stress eerst uit je lijf te krijgen, voordat je een volgende stap zet. En als je oververmoeid bent, dan heb je eerst wat voeding en vertroeteling nodig, van waaruit je weer kunt gaan opbouwen.

Nu de trein even stilstaat en je beseft dat je iets wilt gaan veranderen aan jezelf of aan je leven, is het tijd om de huidige situatie in kaart te brengen. Neem daar de tijd voor, zodat je een zo volledig mogelijk beeld kunt krijgen. Er zijn allerlei manieren om dit te doen: schrijf, teken, praat, wandel, vraag hulp aan vrienden of zoek een therapeut, maar doe iets dat voor jou goed voelt en waarmee je je huidige situatie zo goed mogelijk in beeld brengt. Pas als je weet waar je nu staat, kun je ook een richting bepalen waarin je verandering wilt en bepalen wat je daarvoor nodig hebt.

Zo nu en dan even stilstaan bij jezelf en de dingen die je doet, is niet alleen ten tijde van een crisis of ziekte nodig. Het is ook heel verstandig om dit te doen als alles lekker loopt en vanzelf lijkt te gaan. Het leven bestaat uit verandering en daardoor sluipen er altijd wel dingen in, die je eerst niet zo in de gaten hebt, maar die je toch liever niet zo hebt als je ze in de gaten krijgt. Dit soort ongewenste dingen zie je eerder als je even een pauze inlast en met een helicopterview naar jezelf kijkt. En dan kun je ze aanpassen of ombuigen, voordat je er echt last van krijgt.

Advertenties


3 reacties

In 7 stappen naar een creatief en energiek leven zonder stress

Stel: je staat ’s morgens op en eet samen met je partner en kind een lekker ontbijtje. Als zij de deur uit zijn ga je je aankleden en zet je de spullen klaar, die je die ochtend nodig hebt voor je werk. Om half tien komen er een aantal mensen en je gaat tot de lunch heerlijk tekenen met deze groep.

Om een uur of twaalf lunch je samen met je partner, die dichtbij huis werkt. Daarna haal je op de fiets je kind uit school en je brengt de middag gezellig samen door met spelletjes, buiten spelen, thee drinken en huisjes bouwen in de woonkamer. Dan maak je een lekkere maaltijd klaar en je eet gezellig met z’n drieën.

’s Avonds lees je een boek, je schrijft een artikeltje of je kijkt wat t.v., net waar je zin in hebt. Je drinkt nog eens een kopje thee of een wijntje, snoept wat lekkers en dan ga je lekker slapen.

Deze persoon heeft zo te lezen een vrij rustige en ontspannen dag gehad. Als dat representatief is voor de rest van zijn of haar leven, dan is dit iemand die een creatief en energiek leven zonder stress leidt. Ik kan je vertellen dat dat klopt, want het beschrijft een dag, zoals die regelmatig in mijn eigen leven voorkomt.

En hoe bereik je dan zoiets? Als je nu van de ene naar de andere afspraak rent en geleefd wordt of als je je stoel of bed zelfs niet uitkomt omdat je te moe bent, dan lijkt een dag als hierboven erg ver weg. Een aantal jaren geleden was ik ook vaak te moe om mijn stoel uit te komen, dus ik weet hoe het voelt. Vooral als de dokters aangeven dat er lichamelijk niets te meten valt. De frustratie om niet te kunnen doen wat je wilt of om zelfs maar je eigen huishouden te kunnen doen is vreselijk.

Waar moet je beginnen en welke stappen zijn er te nemen? Het staat of valt met je eigen motivatie. Als je zelf voldoende motivatie hebt om uit de situatie te komen waar je nu in zit, dan heb je al een eerste stap gemaakt. Zolang je berust in de situatie en er van overtuigd bent dat je er niets aan kunt veranderen, dan zal het ook niet lukken.

Terugkijkend op mijn eigen klimtocht uit het dal heb ik ontdekt dat er 7 stappen zijn die ik heb genomen. Dit zijn:

  1. Realiseren waar je nu staat
  2. Ontspannen en aarden
  3. Energie vergroten
  4. Grenzen verkennen en respecteren
  5. Creativiteit en beweging
  6. Op zoek naar je passie
  7. Blik op de toekomst

Met deze stappen kun je uit je overspannen of uitgebluste situatie komen. Het is van te voren niet te zeggen hoe lang iedere fase duurt. Bij de een kan het maanden zijn, terwijl het bij de ander over jaren gaat. Wat dat betreft is iedere mens en situatie uniek.

Ik moet ook een belangrijke kanttekening maken bij dit stappenplan. Namelijk dat dit stappenplan niet opgaat of slechts gedeeltelijk zal werken als er een aanwijsbare fysieke oorzaak voor je vermoeidheid is. Het is dus goed om dergelijke oorzaken, zoals bijvoorbeeld een ziekte, eerst uit te sluiten of vast te stellen, zodat je weet wat je kunt verwachten als je met dit plan gaat werken.

In de komende nummers van mijn eZine zal ik steeds wat uitgebreider ingaan op één of twee stappen uit het hierboven genoemde stappenplan. Door deze artikelen krijg je dan een beter beeld van hoe iedere stap werkt en welke dingen in die fase belangrijk zijn.