Vitaalkunst

Tips en informatie voor een creatief en energiek leven zonder stress


4 reacties

In het oog van de storm

Het valt me dit jaar op dat ik zo lekker ben uitgerust van de vakantie. We zijn heerlijk buiten geweest, hebben allerlei leuke dingen gedaan en het voelde als ‘go with the flow’. Nu komt de vraag naar boven of ik dit gevoel ook straks, als allerlei activiteiten weer beginnen, kan vasthouden.

Ik realiseer me dat dat voor een groot deel aan mijzelf ligt of dat gaat lukken. De rust hebben en houden heeft veel te maken met hoe zeer ik mijzelf laat beïnvloeden door de dingen die om mij heen gebeuren en die op mijn pad komen. Ik neem me voor om – als dat aan de orde is – meer in het oog van de storm te gaan staan in plaats van me mee te laten sleuren door de harde wind.

Dat klinkt mooi, maar hoe doe ik dat in de praktijk?
Voor de zomervakantie zijn Leo en ik begonnen met iedere dag een uur stilte aan het begin van de avond. We doen dan verder niets (ook niet praten of lezen) en zitten gewoon op de bank. Dit geeft na een poosje oefenen een heerlijke ontspanning, zowel voor mijn lijf als mentaal.

Natuurlijk zijn er dagen bij dat ik het liefst na 5 minuten al weer wil opspringen, omdat ik nog allerlei dingen ‘moet’ doen. Maar met wat oefening, lukt het wel om daar doorheen te komen en mezelf over te geven aan het ‘even niets’. Ik merk ook dat het erg helpt om het samen te doen, want zo stimuleer je elkaar om het vol te houden.

Hoe kan ik in de dagelijkse drukte in het oog van die storm blijven staan?
Ik noem een paar dingen, waar ik zelf mee bezig ben:

  • Door me zo nu en dan wel te laten meeslepen door de storm, want dan voel ik weer wat dat met me doet en kan ik opnieuw naar een evenwicht toewerken. Dit gaat vaak niet zo bewust als het klinkt, maar ik merk het wel als het aan de gang is, bijvoorbeeld door kleine kwaaltjes als keelpijn, verkoudheid, pijnlijke schouders e.d.
  • Door regelmatig pauzes in te lassen op een dag. Even een kwartiertje koffie drinken, even een klusje doen van een heel andere aard, dan waar ik mee bezig was, met aandacht en weg van het werk lunchen.
  • Proberen om af en toe te voelen hoe het met mijn lijf is: trek ik mijn schouders op? Zit ik met mijn benen over elkaar? Heb ik warme handen en voeten?
  • Tijd en aandacht inruimen om zelf te tekenen of te schilderen, of iets anders te doen waar ik energie van krijg en ontspannen van wordt.
  • Proberen om niet meteen te reageren op wat dan ook, maar eerst even een stapje terug doen en het van een afstandje bekijken.

Wat doe jij om in de flow te komen en rust te creëren in jouw hectiek?
Reageer op dit artikel en deel jouw ontspanningstip.

Gun jezelf om te leren
Dit inbouwen van rust en ontspannen te blijven als ik bezig ben met iets, is een leerproces voor mij. Ik zie over een langere periode, dat het vaker lukt om in het oog van de storm te staan en dat ik vaker op een ontspannen manier dingen kan doen. Dat is een mooie constatering en het geeft mij vertrouwen dat er iets verandert.
Ook andere mensen geven aan dat mijn rustige uitstraling een grote kracht is. Mijn innerlijke rust wordt ook voor anderen zichtbaar.

Ik realiseer me steeds weer, ook omdat ik het bij anderen zie, dat het belangrijk is om mezelf te laten leren met vallen en weer opstaan. Dingen die ik wil veranderen aan mijzelf of aan mijn omstandigheden voltrekken zich in een proces. Dat kan ook niet anders, want de situatie van nu is ook niet van de ene op de andere dag ontstaan.

En dan is het bruggetje naar de kunstzinnige therapie snel gemaakt. Het werken in een proces, in een serie oefeningen, is één van de pijlers van de kunstzinnige therapie. Het kan, ook als je niet ziek bent, je helpen om veranderingen in gang te zetten. En omdat de serie oefeningen in de kunstzinnige therapie voor jou persoonlijk wordt gemaakt, is het bij uitstek ook geschikt voor een stukje persoonlijke groei en ontwikkeling.
Misschien iets voor jou?

Vanaf 12 oktober start ik op vrijdagmorgen een groepje voor kunstzinnige therapie bij Therapeuticum ’t Waag in Wageningen. Je volgt je eigen persoonlijke serie oefeningen, maar kunt ook ervaringen uitwisselen.
Neem contact op als je meer informatie wilt of als je je wilt aanmelden.
Tel. 0317-412996 of info@elskehoen.nl.

Of het mij dit najaar gaat lukken om in het oog van de storm te blijven staan?
Vraag het maar eens als we elkaar zien.

Advertenties