Vitaalkunst

Tips en informatie voor een creatief en energiek leven zonder stress


Een reactie plaatsen

Ontspanning tijdens inspanning

Mediteren is hot. Er zijn talloze cursussen mindfullness en andere vormen van meditatie. Het is wat mij betreft niet zo gek dat mediteren in wat voor vorm dan ook, zo populair is. We hebben het erg druk met z’n allen en dat vraagt om een tegenbeweging. Het is voor ons mensen heel belangrijk om op verschillende niveaus in evenwicht te zijn. We weten allemaal dat het niet goed is als ergens ‘te’ voor staat. Te druk, te snel, te veel…
Dus als je veel in beweging bent heb je ook rust nodig.

Rust door te doen
Ja, dat klinkt dan weer tegenstrijdig. Hoe kun je nu rustig worden door iets te doen als je al te veel deed? Dan krijg je het nog drukker. Dat zou je denken. Maar het gaat uiteindelijk niet om hoeveel je doet, maar hoe je het doet. Het gaat om de aandacht waarmee je iets doet en dat je het zodanig doet dat je ontspannen bent, terwijl je bezig bent. En dat – met aandacht en op een ontspannen manier – zijn we met z’n allen verleerd of vergeten.

Kinderen die snel afgeleid zijn, krijgen meteen een label ‘ADHD’ of iets dergelijks. Volwassenen hebben het maar ‘druk, druk, druk’ en dat lijkt een soort status te geven als je dat zegt. Maar als kinderen alleen maar het voorbeeld ‘druk, druk, druk’ krijgen en van hot naar haar gesleept worden de hele dag, vind ik het niet gek dat ze dat gedrag gaan overnemen. Kinderen leren immers veel door nadoen, kopiëren van gedrag van hun ouders.
Ik zou willen pleiten voor ‘ontspanning tijdens inspanning’.

Ontspanning tijdens inspanning
Als je mediteert dan stap je even uit de dagelijkse gekte, ga je terug naar jezelf en probeer je tot rust te komen. Dat kan een soort van evenwicht brengen in de hectiek van alledag. Maar zou het niet veel effectiever zijn om te leren hoe je die hectiek tot rust kunt brengen? Natuurlijk komen er veel dingen op je af, waar je niet altijd invloed op hebt, maar je hebt wel een keuze in hoe je met die dingen omgaat.

* Is het erg als je die trein niet haalt?
* Is het erg als het rapport een dag later af is?
* Hoe voelt je  lijf terwijl je aan het werk bent?
* Neem je tijd voor de basisdingen zoals eten en drinken?

Stel je eens voor dat je het grootste deel van de dag op een rustige, ontspannen manier kunt werken en al je dingen doen. Dat je ’s avonds terug kijkt op de dag met een gevoel van ‘ik heb hartstikke veel gedaan, maar ik ben niet total loss’. Het kan!

Schilderen met aandacht
Een manier om te leren dingen te doen op een ontspannen manier is door te beginnen met eenvoudige oefeningen. Dat kan bijvoorbeeld een simpele schilderoefening zijn met één kleur. We leren iets immers het gemakkelijkst als we in kleine stapjes ergens naartoe werken en niet moeilijk beginnen. Tijdens zo’n schilderoefening zijn er nog genoeg dingen waar je op moet letten, maar je kunt door de eenvoud van de oefening ook aandacht besteden aan hoe je zit, hoe je schouders voelen, wat je ademhaling doet, en ga zo maar door. De schilderoefening zal een spiegel zijn voor hoe je op dat moment in je vel zit en wat je automaat is.

* Ben je snel klaar?
* Is het een egaal geheel of zit er beweging en speelsheid in?
* Heb je je aan de opdracht gehouden of juist niet?
* Krijg je het warm of benauwd?

Dit zijn allemaal vragen die je iets kunnen vertellen over jezelf. Als je zo een helder beeld hebt gekregen van hoe je te werk gaat, dan kun je daarna in kleine stapjes veranderingen aanbrengen. Bijvoorbeeld door je voor te nemen de volgende keer langzamer te werken of op je ademhaling te letten.
Terwijl je in je schilderoefeningen leert om met aandacht en op een ontspannen manier te werken, zul je merken dat je ook in je andere bezigheden hier op gaat letten en veranderingen gaat aanbrengen. Het zijn processen die parallel werken.

Ook ontspannen tijdens inspanning?
Heb je ook behoefte aan ontspanning tijdens inspanning en wil je het schilderen op deze manier eens in de praktijk te brengen? Neem dan contact met mij op via info@elskehoen.nl.

Advertenties