Vitaalkunst

Tips en informatie voor een creatief en energiek leven zonder stress

Tips en oefeningen

Op deze pagina vind je diverse kunstzinnige oefeningen om thuis te doen en tips om meer energie en minder stress in je leven te brengen. Regelmatig verschijnen er nieuwe oefeningen en tips.

*****

Kleurimpressie maken

Deze oefening kun je in je eigen tuin of op je balkon doen, of op een andere mooie plek waar je tekenspullen bij de hand hebt. Je hebt wat krijtjes of dikke kleurpotloden nodig, pastelkrijt is ook heel fijn voor deze oefening, en een papier van A3 formaat. Liefst niet al te glad papier.

Kies een stukje van het uitzicht dat je hebt. Kijk dan een beetje door je oogharen, zodat je niet al te precies ziet wat er te zien is, maar vooral een indruk krijgt van de kleuren.

Als je met kleurpotloden werkt, kleur dan met de zijkant van de punt. Zo heb je een groter vlak en ga je minder snel precies natekenen.

*****

Een lelijke tekening maken

Soms zit iets je in de weg, ben je aan het piekeren of heb je het idee dat je ergens doorheen moet. Doe dan eens deze oefening:

Neem een vel papier – A3 is een mooi formaat – wat pastelkrijtjes of bijenwaskrijtjes in voor jou gevoel lelijke kleuren of kleuren die bij je stemming van dat moment passen. Ga intuïtief kleuren en probeer om zonder doel te werken. Het hoeft niet mooi te worden. Gun jezelf de vrijheid om iets lelijks te maken.

Als de tekening klaar is, zet hem dan op een afstandje neer en kijk er eens naar. Zoek tenslotte twee stukjes uit de tekening: het mooiste stuk en het lelijkste stuk. Wat vertellen die stukjes jou?

*****

Energieke kleuren

Neem een vel papier van een voor jou prettig formaat en potloden of krijtjes in de kleuren geel, oranje en rood. Voel eerst hoe het met je energie is. Maak dan een intuïtieve tekening met deze kleuren. Het hoeft niet iets concreets voor te stellen, alleen kleuren is genoeg. Als je klaar bent, voel dan nog eens hoe het met je is en ga ook eens na hoe je aan het tekenen was, met wat voor energieniveau en wat voor intentie.

*****

Kleurendagboek over je gevoel

Neem een klein velletje papier, bijvoorbeeld ter grootte van een ansichtkaart, en een paar kleurpotloden. Kies intuïtief de kleuren die passen bij je gevoel van dit moment. Met die kleuren vul je het blaadje papier heel langzaam, zonder dat je vorm geeft aan de kleuren. Het wordt alleen een kleurenstemming. Je kunt gaandeweg nog eens een kleur erbij nemen.

Als je dit regelmatig doet, dan krijg je een soort van kleurendagboekje met een impressie van je gevoel door de tijd heen.

*****

Ontspanningsoefening

Neem een vel papier, liefst A3 formaat, en een zacht potlood, bijvoorbeeld 2B of 3B.

Ga lekker ontspannen zitten aan tafel en op een goede stoel en zorg dat je arm vrij kan bewegen over het papier.
Neem je potlood in een open hand, alsof je iets in ontvangst neemt. Dit is andersom dan wanneer je schrijft en kan eerst wat gek aanvoelen.

Teken één van de onderstaande voorbeeldfiguren (lemniscaten) zo groot als voor jou prettig is. Als de figuur er is, beweeg je over ongeveer dezelfde lijn een aantal minuten door. Stop als jij het voldoende vindt. Daarna kun je ook de andere figuur doen.

!!! Probeer tijdens het tekenen steeds je aandacht bij de punt van je potlood te houden. Dit is heel belangrijk voor het effect van de oefening.

Als je wilt weten of het vormtekenen kan bijdragen aan jou dagelijks ritme en ontspanning, oefen dan iedere dag ongeveer 10 minuten.

Advertenties